(Dikongsi semasa menjadi JU KOMSAS)
Teknik Improvisasi
Definisi:
Satu aktiviti
yang membimbing pelajar melakukan aksi “kaku” (muzium lilin) secara spontan
bagi menggambarkan sesuatu peristiwa atau situasi.
Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel dan
prosa klasik.
Langkah
pelaksanaan:
i.
Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil yang
terdiri daripada dua hingga lima orang sekumpulan.
ii.
Setiap
kumpulan diberi satu petikan yang perlu dikaji oleh mereka.
iii.
Murid diminta
berbincang tentang satu gambaran yang paling sesuai bagi menjelaskan peristiwa
dalam petikan tersebut. Mereka diminta memilih seorang ketua kumpulan untuk
memberikan penjelasan tentang situasi yang dipilih. Ahli kumpulan yang lain
akan memainkan peranan sebagai watak-watak dalam petikan itu. Setiap watak
perlu memahami peranan mereka dan melakukan aksi kaku yang dikehendaki mengikut
petikan.
iv.
Semasa pembentangan murid
diminta melakonkan aksi kaku bagi watak-watak yang telah ditetapkan berdasarkan petikan yang
diberi. Ketua perlu menerangkan peranan setiap ahli kumpulannya dan mengapakah
mereka kelihatan seperti yang digambarkan. Ketika penerangan ini setiap pelakon
mesti membekukan dirinya seperti patung lilin di muzium sehinggalah ketua
kumpulan selesai menjelaskan senario tersebut.
Tunjuk
cara:
i.
Murid dibahagi
kepada beberapa kumpulan kecil. Setiap kumpulan melantik seorang ketua.
ii.
Ketua kumpulan diminta mengambil kad petikan dan
berbincang tentang situasi seperti dalam kad petikan.
iii.
Setiap kumpulan melantik seorang ketua dan menetapkan
pelakon untuk watak-watak dalam petikan.
v.
Guru menerangkan peranan ketua, nenek kebayan dan
Inderaputera berdasarkan petikan.
vi.
Semasa ketua kumpulan menjelaskan tentang senario
berdasarkan petikan, setiap pelakon mesti membekukan dirinya seperti patung
lilin di muzium sehinggalah ketua kumpulan selesai menjelaskan senario
tersebut.
vii.
Murid lain diminta menyenaraikan tiga perwatakan
berdasarkan penerangan dan lakon kaku dalam lemberan grafik yang diberi.
Refleksi:
Aktiviti ini juga boleh dijalankan mengikut situasi yang
berlainan bagi setiap kumpulan.
Lampiran 1:
Petikan Hikayat
Inderaputera (Muka surat 53 – 54)
Maka setelah itu
nenek kebayan pun sampailah kepada pintu kebunnya. Maka dilihatnya ada terikat
dan dilihatnya di dalam kebunnya itu ada seorang kanak-kanak duduk di bawah
pohon delimanya itu. Maka rupanya terlalu amat indah penuh dengan pakaiannya.
Maka ujar nenek kebayan, “Anak siapa
gerangan ini dan daripada mana gerangan datangnya. Lagipun pintu pagar ini ada
terikat dan kampungku pun terlalu jauh daripada kampungnya orang banyak.”
Maka bertanya nenek kebayan, “Hai,
cucuku! Kanak-kanak siapa cucuku ini dan dari mana cucuku datang ini?”
Maka ujar Inderaputera, “akulah anak
Raja Bikrama Buspa dan namaku disebut orang Inderaputera. Ada pun sebabnya aku
sampai ke mari ini diterbangkan oleh merak emas.”
Contoh penerangan
oleh ketua kumpulan:
Senario yang
dipilh ialah peristiwa nenek kebayan menjumpai seorang kanak-kanak di kebunnya.
Ini ialah nenek kebayan.
Dia mendapati seorang kanak-kanak duduk di bawah pokok delima di dalam
kebunnya. Keadaan itu menimbulkan rasa hairan
kepadanya kerana pagar kebunnya
masih terkunci dan kebun itu jauh dari rumah orang kampung yang lain.
Kanak-kanak itu memakai pakaian yang cantik. Nenek kebayan bertanyakan identiti
dan kampung asal kanak-kanak itu. Kanak-kanak itu memberitahu bahawa dia ialah
anak raja Bikrama Buspa yang bernama Inderaputera. Dia sampai ke situ kerana
diterbangkan oleh merak emas.
Sumber rujukan DBP
Teknik Pelayaran Plot
1.
Definisi
/pengenalan teknik
Pelayaran
plot – teknik plot
Plot
ialah rentetan peristiwa. Pelayaran plot ialah melayari jalan cerita dengan
memilih peristiwa-peristiwa penting dari awal eksposisi hingga peringkat
peleraian cerita untuk mengesan aspek komsas seperti watak ,latar ,teknik plot
dan sebagainya.
2.
Langkah
pelaksanaan teknik pelayaran plot.
i.
Guru
memilih beberapa peristiwa penting berdasarkan karya cerpen
ii. Setiap peristiwa dinyatakan muka surat
.
iii. Berdasarkan setiap peristiwa yang
dipilih guru boleh bertanya kepada murid
tentang aspek-aspek struktural cerpen seperti teknik plot yang digunakan,
perwatakan, nilai dan sebagainya.
iv. Murid dikehendaki melengkapkan
lembaran grafik pelayaran plot yang disediakan oleh guru.
|
|
|
|
|
||||||
|
3.
Tunjuk cara
i.
Guru membahagikan murid kepada lima kumpulan.
ii.
Guru
mengedarkan lembaran grafik kepada murid
iii.
Guru
mengarahkan murid membaca muka surat yang terdapat dalam lembaran grafik untuk
melengkapkan maklumat.
iv.
Guru meminta setiap kumpulan membentangkan
jawapan.
Teknik
pelayaran plot.
Cerpen
Idola
|
|||||
|
|||||||
|
|||||||
4.
Refleksi
Murid dapat menjelaskan aspek –aspek sastera menggunakan
teknik pelayaran plot.
Teknik Bedah
Karya
Definisi /
Pengenalan Teknik
Proses mengesan maklumat tentang
aspek-aspek sastera yang tertentu seperti latar masyarakat, nilai masyarakat,
dan bentuk sajak.
Langkah
Pelaksanaan Teknik
i.
Guru memilih bahan sama ada prosa atau puisi yang akan
diajar. (Novel Interlok)
ii.
Guru memilih aspek komsas yang akan menjadi fokus
perbincangan pada hari itu.
iii.
Guru menandakan aspek yang akan menjadi fokus
pembelajaran dalam bahan yang disediakan
dengan menggunakan simbol-simbol tertentu atau garisan-garisan.
iv.
Murid diarahkan untuk memasukkan maklumat berdasarkan
simbol dan garis yang dibina oleh guru dalam bahan. (Sila lihat lampiran …)
v.
Aktiviti
ini perlu diikuti dengan semakan jawapan secara perbincangan kelas dan
pengukuhan kefahaman akan konsep tersebut oleh guru dan murid
Tunjuk Cara Teknik
i.
Seorang
murid diminta ke hadapan kelas untuk membacakan satu petikan daripada novel
Interlok.
ii.
Setiap orang murid diberi petikan yang sama dalam bentuk
lembaran grafik.
iii.
Guru
meminta murid mengenal pasti latar masyarakat dan nilai kemanusiaan yang
terdapat dalam petikan.
iv.
Guru
membimbing murid melengkapkan borang lembaran grafik (Teknik Bedah karya).
v.
Guru
mengedarkan petikan lain untuk dilengkapkan dengan latar masyarakat dan nilai
kemanusiaan. (Teknik Bedah Karya)
Teknik Permata Kata
1.
Pengenalan
Permata
kata ialah perkataan atau diksi yang memberi makna menjurus pada baris atau
rangkap. Contoh berdasarkan puisi di bawah:
Putera laki-laki yang tuanya,
Ialah memangku paduka
ayahandanya,
Perintah negeri terserah kepadanya,
Bendahara Tun Tahir konon namanya.
Dalam rangkap di atas perkataan memangku
merupakan permata kata.
Boleh berbincang atau merujuk Kamus
Dewan Bahasa untuk mengenali perkataan yang seerti dengannya.
2.
Langkah
Pelaksanaan Teknik
i.
Guru mengedarkan puisi tradisional atau puisi moden.
ii.
Guru memilih satu perkataan bagi setiap rangkap yang
membawa gambaran maksud rangkap.
iii.
Guru
meminta murid mencari maksud perkataan dengan merujuk kamus.
iv.
Murid
menyatakan perkataan yang boleh menggantikan perkataan dalam rangkap.
3.
Tunjuk
Cara Teknik
Contoh:
Puisi
Tradisional: Syair Perang Saudara di Pahang - Tingkatan 2
i.
Guru mengedarkan teks puisi kepada murid-murid.
ii.
Murid diminta
mencari maksud perkataan yang telah digarisi berdasarkan teks puisi secara
kumpulan (5 orang satu kumpulan)
Contoh permata kata yang dipilih oleh guru:
Rangkap 2 : memangku
Rangkap 3 : elok
Rangkap 4 : lara
Rangkap 5 : diam
Rangkap 6 : taulan
Rangkap 7 : kenaikan
Rangkap 8 : muda perwira
Rangkap 9 : perintah
Rangkap 10 : melanggar
iii. Setiap ketua kumpulan memberikan maksud
permata kata dalam rangkap puisi.
iv. Pembantu dalam kumpulan mencatatkan
perkataan di papan putih.
v. Setiap kumpulan membandingkan jawapan.
vi. Rumusan guru menjelaskan kepelbagaian
kata dalam menghasilkan puisi.
4.
Refleksi
Murid dapat menambah perbendaharaan kata.
Teknik Dekon
Definisi
/ Pengenalan Teknik
Dekon
ialah sajak yang dideklamasikan oleh penyajak dengan disertai beberapa orang
pelajar yang akan melakonkan aksi yang sesuai dengan maksud sajak tanpa suara.
Langkah
Pelaksanaan Teknik
i.
Guru
memilih beberapa orang murid ke hadapan kelas.
ii.
Seorang murid mendeklamasikan sajak / puisi.
iii.
Seorang atau beberapa orang murid melakonkan aksi yang
sesuai dengan sajak / puisi yang dipelajari.
iv.
Aktiviti ini mementingkan sebutan, tekanan suara, serta
intonasi peserta yang mendeklamasikan
atau membacakan sajak dan gerak badan serta mimik muka bagi murid yang melakonkan aksi dalam sajak. Aktiviti ini dapat memberi kefahaman dan gambaran yang
lebih tentang maksud sajak.
v.
Murid lebih mudah mengingati sajak / puisi.
Tunjuk
Cara Teknik
i.
Seorang murid mendeklamasikan sajak dengan intonasi dan
sebutan yang sesuai. Beberapa orang
murid melakonkan aksi yang sesuai dengan sajak ‘Bangkitlah’.
ii.
Guru meminta beberapa orang murid menyatakan maksud sajak
berdasarkan deklamasi dan lakonan yang dipersembahkan.
Sila lengkapkan bentuk sajak di
bawah:
Teknik Kerusi Panas
1.
Definisi
:
Kerusi panas (hot sitting) ialah satu teknik dalam
latihan asas penghayatan watak dan perwatakan. Teknik ini sering digunakan
dalam latihan asas teater untuk membuat justifikasi tentang perwatakan sesuatu
peranan yang akan dilakonkan. Biasanya pelakon akan diberikan satu peranan
(berdasarkan skrip atau improvisasi), dan pelakon akan cuba mengimaginasikan
gaya atau aksi watak tersebut dalam semua aspek seperti cara bercakap, cara
berjalan, pemikirannya dan seumpamanya. Pelakon juga dikehendaki mengkaji
berapakah umur watak, gambaran fizikalnya dan bagaimanakah dia bertindak. Dalam
aktiviti kerusi panas, kita boleh melihat pelbagai aspek pada diri watak yang
dikaji berdasarkan teks yang disediakan.
2.
Langkah pelaksanaan teknik kerusi panas.
i.
Guru memilih seorang murid yang akan memainkan peranan
watak si penjaga panggung dalam cerpen Idola.
ii.
Murid yang diilih
dikehendaki duduk di atas kerusi dihadapan kelas, menghadap pelajar lain.
iii.
Beberapa
orang murid mengemukakan soalan kepada
si penjaga panggung berdasarkan peranannya sebagai watak utama dalam novel
tersebut dan si penjaga panggung menjawabnya secara spontan. Contoh:
“Bagaimanakah
perasaan anda semasa dapat bertemu dengan hero?”
Contoh
jawapan si penjaga panggung:
“Saya
berasa gugup dan gementar”
Catatan: semasa murid bersoal jawab
dengan si penjaga panggung, guru mengawal kelas dan memberhentikan aktiviti ini
apabila masa cukup.
iv.
Guru
merumuskan watak dan perwatakan si penjaga panggung.
Si
penjaga panggung
Murid lain
3.
Tunjuk cara pelaksanaan aktiviti kerusi panas
i.
Guru membahagikan murid kepada tiga kumpulan.
ii.
Setiap kumpulan diberikan tugas untuk membincangkan watak
dan perwatakan yang telah ditetapkan iaitu watak dan perwatakan si penjaga
panggung untuk kumpulan 1, watak dan perwatakan isteri untuk kumpulan 2 dan
watak dan perwatakan hero untuk kumpulan 3.
iii.
Setiap kumpulan diminta membina soalan untuk diajukan
kepada wakil kumpulan yang memegang watak yang telah ditetapkan .
iv.
Setelah soalan disiapkan, seorang wakil diminta duduk di
kerusi dihadapan kelas. Manakala ahli kumpulan yang lain akan mengajukan soalan
kepadanya tentang watak dan perwatakan dan dia akan menjawabnya secara spontan.
Disamping itu, ahli
kumpulanlain dibenarkan untuk menyoal.
v.
Jika
pemegang watak tidak dapat menjawab, rakan-rakan dalam kumpulan tersebut boleh
membantu. Ketika ini, rakan yang menonton akan mencatat watak
dan perwatakan dalam lembaran grafik.
Contoh lembaran grafik:
Watak si penjaga
panggung
|
Watak
isteri
|
Watak
hero
|
Perwatakan:
1.__________________
2.__________________
3.__________________
|
Perwatakan:
1.________________
2.________________
3.________________
|
Perwatakan:
1._______________
2._______________
3._______________
|
4.
Refleksi
Murid dapat menjelaskan watak dan
perwatakan menerusi teknik kerusi panas.
Teknik Mestamu
Definisi Mestamu:
Ø Mestamu
bermaksud melagukan puisi tanpa muzik.
Ø Boleh
dilakukan secara bersendirian, berpasangan atau berkumpulan.
Ø Jika
dilakukan secara berpasangan/berkumpulan, seorang murid akan mendeklamasikan
puisi manakala pasangan/ahli kumpulan yang lain pula akan melagukan puisi
tersebut.
Ø Jika
dilakukan secara bersendirian, orang yang sama akan mendeklamasikan sajak
sekali gus melagukan bait demi bait puisi yang dibacanya itu.
Ø Nyanyian
lagu puisi diadaptasikan daripada lagu-lagu yang ada di pasaran atau lagu
ciptaan sendiri.
Proses pelaksanaan teknik:
1.
Guru
membahagikan murid kepada enam kumpulan
(Ikut kesesuaian bilangan murid).
2.
Murid
diminta memilih melodi lagu kegemaran masing-masing untuk disesuaikan dengan
puisi.
3.
Setiap kumpulan diminta mempersembahkan hasil kerja (lagu
puisi) di hadapan kelas.
4.
Guru
memberikan komen dan pujian.
Teknik
Rantai Kalimat
Definisi Rantai
Kalimat:
Ø
Rantai
kalimat bermaksud cantuman ayat-ayat yang membentuk bait-bait puisi dalam satu
rangkap.
Ø
Ayat
permulaan disediakan oleh guru atau ketua dalam kumpulan mengikut tema yang
ditetapkan.
Proses pelaksanaan
teknik:
1.
Guru membahagikan kelas kepada beberapa kumpulan (lima
hingga enam orang sekumpulan).
2.
Guru membincangkan tema sajak yang akan dihasilkan oleh
murid.
3.
Guru
memberikan kalimat pertama.
Contohnya:
Bil
|
Tema
|
Contoh
kalimat
|
1
|
Kasih sayang
|
Aku cinta padamu
|
2
|
Mencintai alam sekitar
|
Lautan biru nan
terbentang
|
3
|
Cinta akan negara
|
Akan kupertahankan ibu
pertiwiku
|
4.
Murid lain dalam kumpulan diminta menyambungkan
kalimat tersebut mengikut kreativiti masing-masing.
5.
Setiap
kumpulan diminta mempersembahkan hasil karya masing-masing.
6.
Guru
memberikan komen untuk menambah baik
hasil kerja murid.
7.
Semua
hasil kerja kumpulan yang telah dibuat penambahbaikan digabungkan untuk
membentuk sajak yang lengkap.
Teknik Persidangan Meja Bulat
Definisi Persidangan
Meja Bulat:
Ø
Persidangan
meja bulat atau ‘round bobin’ bermaksud aktiviti perbincangan secara
berkumpulan, contohnya satu kumpulan seramai lapan orang.
Proses pelaksanaan
teknik:
1.
Guru
membahagikan kelas kepada beberapa kumpulan (enam hingga lapan orang
sekumpulan).
2.
Guru
menyatakan aspek yang perlu dibincangkan oleh setiap kumpulan.
3.
Setiap
ahli kumpulan wajib bercakap dan memberikan pendapat masing-masing secara
bergilir-gilir tentang sesuatu isu (persoalan) yang sedang dibincangkan.
4.
Seorang
dilantik sebagai ketua kumpulan untuk mempengerusikan perbincangan dan seorang
lagi sebagai pencatat yang akan mencatat pendapat yang diberikan oleh setiap
ahli.
5.
Wakil
kumpulan akan membentangkan hasil perbincangan itu kepada kelas.
6.
Situasi
yang sama juga berlaku dalam kumpulan yang lain.
7.
Guru
memantau murid-murid semasa sesi perbincangan berlangsung.
8.
Guru
memberikan komen terhadap hasil perbincangan murid.
Teknik Balang Kaca
1.
Pengenalan
Teknik
Balang Kaca ialah satu aktiviti untuk mengesan aspek watak dan perwatakan,
nilai dan pengajaran dalam karya prosa.
2.
Langkah
pelaksanaan teknik
-
Seorang
murid yang memainkan peranan sebagai watak utama atau watak-watak lain (watak
X) dalam karya akan berada di tengah-tengah bulatan sebagai ikan.
-
Sekumpulan
murid lain diberi soalan-soalan yang disediakan oleh guru untuk bertanya kepada
murid yang di dalam balang kaca.
-
Watak
X akan menjawab dengan menggunakan mimik muka atau pergerakan kreatif.
-
Murid-murid
yang tidak terlibat diberikan lampiran untuk mengisi tempat kosong dengan
jawapan yang dikehendaki berdasarkan soalan dan respon yang diberikan oleh
watak X.
-
Contoh
kedudukan balang kaca adalah seperti di bawah:
1
2 3
4 5
6
Petunjuk:
X :
Peranan utama (ikan)
|
:
Murid-murid lain yang mengisi jawapan dalam kertas lampiran
3.
Tunjuk
Cara Teknik
(Contoh
Cerpen: Pungut @ Zaharah @ Yap Siew Hong karya Mohammed Latif Mohammed)
-
Guru
memilih seorang murid sebagai watak utama (watak Mak Timah) dan enam orang
murid untuk bertanya soalan yang telah disediakan oleh murid.
-
Contoh
soalan-soalan:
1.
Apakah Mak Timah ikhlas menjaga Pungut?
2.
Sebagai ibu angkat adakah Mak Timah menyayangi Pungut?
3.
Adakah anak-anak Mak Timah menghormati keputusannya
mengambil Pungut sebagai anak angkat?
-
Guru
mengarahkan murid lain mengisi nilai dan pengajaran dalam bahan lampiran
berdasarkan jawapan yang diberikan oleh peranan utama (ikan).
-
Contoh
soalan dalam bahan lampiran:
1. Mak Timah mengambil Pungut walaupun
seorang anak yang cacat daripada Bibik yang berketurunan Cina tanpa
mengharapkan apa-apa balasan kerana dia …………….. (ikhlas) menjaga sebagai
seorang manusia yang menerima segala ketentuan Tuhan.
2. Walaupun Mak Timah berasa sukar
menjaga Pungut tetapi perasaan ………..(sayang) kepada kanak-kanak itu telah
menjadikannya rela dengan bebanan tugas itu.
3. Anak-anak Mak Timah masih menerima
Pungut dengan hati yang berat kerana mereka …………….(menghormati) pandangan Mak
Timah.
-
Rumusan,
murid diminta menyenaraikan nilai berdasarkan jawapan yang ditulis.
-
Guru
meminta murid menyatakan pengajaran berdasarkan nilai dengan sokongan peristiwa
dalam cerpen yang berkaitan.
4.
Refleksi
Murid-murid
dapat menyenaraikan nilai dan pengajaran beserta contoh peristiwa berdasarkan
cerpen.
Sumber rujukan: DBP
Teknik Teater
Pembaca
1.
Definisi / Pengenalan Teknik
Melibatkan beberapa orang murid yang
membaca skrip/teks sesebuah cerita di hadapan kelas. Mengutamakan penggunaan suara, sebutan, gerak
badan dan mimik muka sahaja. Membantu
penonton (murid) memahami, menghayati dan merasakan cerita itu seolah-olah
sedang berlaku di hadapan mereka. Pelajar
lain boleh mencatat maklumat penting berdasarkan aktiviti yang dijalankan. Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen,
dan prosa klasik.
2.
Langkah
Pelaksanaan Teknik
i.
Guru
memilih beberapa orang murid ke hadapan kelas untuk membacakan petikan yang
disediakan dalam kad imbasan.
ii.
Murid
berdiri sebaris pada peringkat awal persembahan.
iii.
Seorang
demi seorang murid akan melangkah ke hadapan lalu membaca petikan pilihan
berdasarkan aspek sastera yang difokuskan.
iv.
Murid
akan membca petikan dengan lontaran suara, sebutan dan intonasi, gerak badan
dan mimik muka yang sesuai.
v.
Murid
lain akan memberi perhatian dan mencatat maklumat berkaitan aspek yang dikaji.
3.
Tunjuk
Cara Teknik
i.
Guru
memilih 4 atau 5 orang murid ke hadapan kelas untuk membacakan petikan novel
yang disediakan dalam kad imbasan.
ii.
Murid
berdiri sebaris pada peringkat awal persembahan. Seorang demi seorang murid akan melangkah ke
hadapan lalu membaca petikan pilihan berdasarkan aspek pengajaran yang terdapat
dalam novel.
iii.
Semasa
murid yang dipilih sedang membacakan petikan tersebut, murid-murid yang lain
akan memberi perhatian dan mencatat pengajaran yang terdapat dalam setiap
petikan yang dibaca.
iv.
Selepas
itu, beberapa orang murid akan dipilih untuk membentangkan dapatan
masing-masing.
Lampiran Teater Pembaca – Kad Imbasan
Murid
1
Gambar
ibu dan ayah yang diletakkan di atas meja tulis, direnung tepat. Walaupun mereka bukan lagi suami isteri
seperti dahulu, kasih sayang Iman terhadap kedua-duanya tidak pernah luntur
walau sedikit pun.
|
Murid
2
Setelah makan bersama-sama datuk
dan nenek, Iman kembali semula ke biliknya.
Dia mahu menyiapkan tugasan-tugasan yang diberikan oleh guru. Banyak sungguh tugasan yang harus
disiapkan. Itulah tanggungjawab
seorang pelajar. Iman tidak pernah
berasa bosan. Dia sentiasa
bersemangat. Lebih-lebih lagi apabila
teringatkan ibu dan ayahnya.
Serta-merta semangatnya berkobar-kobar untuk berjaya dalam
peperiksaan.
|
Murid 3
Walaupun Iman pernah menyertai dan
menjuarai pertandingan pidato beberapa kali, dia tidak angkuh. Bagaikan budak yang baru bertatih, dia
masih meminta panduan dan nasihat daripada guru-guru serta
rakan-rakannya. Dia gigih menghafal
dan berlatih. Iman mahu memberi
persembahan yang terbaik pada hari pertandinagn tersebut.
|
Murid 4
” Maaf, aku terlambat,” ujar satu
suara tiba-tiba
Adif Danial mengambil tempat di
sebelah Zulkarnain.
“Kau ke mana?” Bisik Zulkarnain
pula.
”Ada hal sikit tadi” balas Adif
Danial dengan serius.
|
Murid 5
”Itu sudah suatu ketentuan, kita
tidak dapat menghalang kehendak takdir.
Tiada sesiapa di dalam dunia ini mahu bermain dengan
masalah. Begitu juga ayah Iman. Walaupun dia tahu Iman tidak bersetuju
tetapi kerana menghormati Iman sebagai anaknya, ayah Iman tetap berterus-terang. Itu tandanya dia menyayangi Iman. Sekurang-kurangnya dia tetap mahu meminta
pandangan dan pendapat Iman.”
|
Lampiran –
Latihan Pengurusan Grafik
Senaraikan pengajaran yang dapat
diperoleh berdasarkan petikan novel Erti Sebuah Pengorbanan yang dibaca oleh
rakan anda.
Teknik Teater
Bercerita
Definisi
Satu bentuk drama naratif bercorak cerita dan dilakonkan
secara spontan
Pengenalan Teknik
Aktiviti ini memerlukan seorang pencerita dan digabungkan
dengan beberapa orang pelakon. Pencerita
akan menyampaikan cerita sementara pelakon akan beraksi mengikut watak dalam
cerita tersebut.
Tujuan
(i) Menghiburkan para murid sambil belajar
(ii) Melatih kemahiran lisan (mendengar dan
bertutur), membaca (memahami) dan menulis
(iii) Menambahkan
perbendaharaan kata, pembentukan ayat, ungkapan, peribahasa dan lain-lain yang
terkandung dalam cerita
(iv) Memupuk
semangat bekerjasama, bertolak-ansur dan membentuk disiplin murid
Langkah
Pelaksanaan Teknik
Sebelum
(i) Guru
menyiapkan skrip cerita dan diberikan terlebih dahulu kepada pencerita
(pelajar) untuk dibaca dan dihayati
(ii) Ruang lakon ditentukan oleh guru
(iii) Guru
juga mengatur kedudukan pelajar (pencerita, penonton dan para pelakon) sebelum
aktiviti dijalankan
(iv) Penyediaan
kostum, prop mudah, alatan dan muzik boleh dilakukan oleh guru untuk menjadikan
persembahan lebih menarik
Semasa
(i) Semasa
cerita disampaikan, pelajar (pelakon) akan beraksi mengikut cerita dan watak
yang telah ditentukan
(ii) Guru berperanan sebagai pembimbing
Tunjuk Cara Teknik
KOMSAS: Tingkatan
2
Genre: Drama
Tajuk: Di Sini
Bakti Bersemadi
Skrip cerita Di Sini Bakti Bersemadi
PENCERITA: Amin ada temu janji dengan pegawai perikanan.
Sebelum itu, Amin mengambil kesempatan untuk singgah di bengkel perusahaan kraf
tangan sahabatnya, iaitu Tini.
AMIN: Wah, kerja keras nampak!
TINI: Engkau, Amin?
AMIN: Bagaimana sekarang?
TINI: Agak memuaskan juga. Dulu kerja tak teratur tapi
sekarang tak kelam kabut lagi.
PENCERITA: Amin melihat hasil kerja Tini. Sambil
membelek-belek barangan tersebut, dia memuji kejayaan perusahaan kraf tangan
sahabatnya itu.
AMIN: Syukurlah, Tini. Kau telah menampakkan kejayaan.
Perusahaan kraf tangan ini harus kau perluaskan lagi.
TINI: Memang itu rancangan aku, Min. Aku hendak mencari
hasil-hasil keluaran baru.
PENCERITA: Tini sangat bangga dengan pencapaiannya,
sambil memegang hasil kraf tangannya Tini berterima kasih kepada Amin atas
bantuan Amin hasratnya membuka kilang tercapai.
AMIN: Baguslah, Tini. Tak sia-sia kau bertungkus-lumus
mendirikan perusahaan ini.
TINI: Semua ini berkat bantuan kau juga, Min.
AMIN: Aku membantu kerana aku ingin melihat kejayaan kau.
Kejayaan ini memberi peluang pekerjaan kepada belia kampung kita.
PENCERITA: Sebelum beredar dari kilang Tini, Amin
menyatakan hasratnya untuk bertemu pegawai perikanan.
TINI: Ya, Min. Engkau nak ke mana ni?
AMIN: Aku ada
temu janji dengan pegawai perikanan. Terlanjur aku lintas jalan ini, aku
singgahlah di sini.
TINI: Apa
halnya kau jumpa pegawai perikanan tu?
AMIN: Ada perkara yang hendak aku bincangkan dengannya. Buat masa ini, biarlah aku rahsiakan
dulu. Kalau dah ada lampu hijau nanti, baru aku beritahu kau. Oh… ya… aku jalan
dulu, ya?
TINI: Yalah, Min.
PENCERITA: Amin bergerak menuju ke pejabat perikanan.
Refleksi
Menyenaraikan nilai-nilai yang boleh didapati daripada
teater bercerita ini.
Nilai:
1.
Bekerjasama
2.
Kegigihan
3.
Setiakawan
4.
Nasihat
menasihati
5.
Kesabaran
6.
Kerajinan
7.
Bertanggungjawab
8.
Kejujuran
9.
Tolong
menolong
10. Menghargai jasa
Sumber
rujukan :DBP
Teknik Monodrama @ Senantika
1.
Definisi
Karya drama yang dituliskan untuk
seorang pelaku (Kamus Dewan)
2.
Pengenalan
Teknik
i.
Satu teknik lakonan yang dilakonkan oleh seorang pelakon
ii.
Pelakon
perlu menghayati watak yang dipilih (daripada buku teks)
iii.
Pelakon
akan cuba meluahkan rasa hatinya supaya dapat menjelaskan peranan dan tindakan
watak dalam karya
iv.
Berpandukan
kepada luahan perasaan watak melalui dialog yang berkesan, peserta dapat
menilai perwatakannya dan perwatakan individu lain
3.
Langkah
Pelaksanaan Teknik
i.
Guru
memilih dua orang murid untuk melakonkan
watak Jimah dan Sabariah
ii.
Murid
dikehendaki menghayati monolog yang
disediakan dan dilafazkan dengan nada
yang sesuai mengikut wataknya
iii.
Pelakon
(murid) diminta beraksi melakonkan watak yang diberikan dengan penuh
penghayatan dan mimik muka yang berkesan
iv.
Murid
boleh bergerak menggunakan ruang lakon
yang disediakan berdasarkan kesesuaian babak cerita dan watak yang hendak
dilakonkan
v.
Murid
yang tidak berlakon (penonton) diberikan
tugasan untuk mentafsir dan mencatat sifat-sifat watak
Tunjuk Cara Teknik
KOMSAS: Tingkatan
5
Genre: Drama
Tajuk: Tiang Cengal Dinding Sayung
Monolog
SABARIAH: Bapa itu saja hendak malukan
anak-anak. Nanti orang kata, kita tak tahu balas budi orang tua. Walhal kita
kirim tiap-tiap bulan. Macamlah hidupnya susah sangat. Itu, itu anak pungut
itu. Entah-entah dia yang suka bapa pergi ke laut… Entah apa yang
digula-gulakan bapa itu. Haah, sudahlah..! Angah penat ni. Abang tunggulah
emak. (Pergi dari situ. WAN memerhatikan SABARIAH pergi).
JIMAH: (Sayu hatinya apabila SABARIAH
menengking SABRI) Aku tidak suruh sesiapa balik, Sani. Aku tidak mahu
menyusahkan kau orang. Aku tunggu laki aku. Kalau kau nak balik, pergilah. Aku
tunggu laki aku. Dia laki aku. Kau orang semua boleh balik. (Membuka ikatan
bungkusan kain batik yang dijinjing dari tadi. Dia mengeluarkan lima buah buku
bank dan menyerahkan kepada SANI) Sani, ini buku bank kau orang. Beri balik
pada dia orang. Pulangkan buku ini pada dia. Kamu ingat bapa pakai duit yang
kamu beri, ya? Tidak. Bapa simpan semua duit yang kamu kirim dulu. Bapa simpan
semua dalam bank. Emak dan bapa tidak usik satu sen pun. Nah, kauberi balik
pada kakak, pada abang kau. Ambil balik semua yang kau orang beri pada kami.
Ambil, ambillah balik. Satu sen pun kami tidak jamah duit itu. (Menangis
tersedu-sedu)
Refleksi
Kekuatan
watak terserlah melalui mimik muka, bahasa badan, lontaran suara dan
penghayatan watak oleh pelakon.
Sumber
rujukan DBP
Teknik Puisidra
1.
Definisi
/ Pengenalan Teknik
Puisidra ialah
puisi yang didramakan atau dilakonkan.
Seorang pelajar mendeklamasikan puisi manakala sekumpulan pelajar yang
lain akan melakonkannya. Pergerakan
pelakon adalah selaras dengan ungkapan puisi yang dibacakan itu.
2.
Langkah
Pelaksanaan Teknik
Guru -
Pilih puisi yang boleh didramakan/ada pergerakan.
·
baca dan fahami bersama-sama pelajar.
·
beri
latihan (gerak asas, vokal dan gerak kreatif).
·
beri
arahan yang jelas kepada murid.
·
arahan kepada pendeklamator, pelakon dan pendengar.
Murid -
baca puisi dan fahami
·
mengadakan perbincangan bersama rakan-rakan yang lain.
·
Fahami maksud keseluruhan.
·
Membuat latihan.
·
Yang terlibat dengan persembahan akan membuat
persembahan.
·
Yang tidak terlibat akan membuat catatan sebagaimana yang
diarahkan oleh guru.
3.
Tunjuk Cara Teknik – Sajak Persahabatan
i.
Guru memilih 1 kumpulan murid ke hadapan kelas. Seorang daripada mereka diminta untuk
mendeklamasikan sajak Persahabatan manakala murid yang lain akan melakonkannya.
ii.
Murid yang lain akan dibahagikan kepada beberapa
kumpulan.
iii.
Murid akan menyaksikan persembahan puisidra yang
dilakonkan di hadapan kelas.
iv.
Murid akan cuba memahami dan berbincang antara satu sama
lain tentang maksud keseluruhan sajak.
v.
Murid akan mengisi lembaran pengurusan grafik tentang
maksud sajak yang diedarkan oleh guru.
vi.
Wakil setiap kumpulan akan membentangkan hasil dapatan
masing-masing.
Lampiran
Pengurusan Grafik - Puisidra
Maksud Sajak
Persahabatan
Rangkap 1
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rangkap 2
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rangkap 3
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rangkap 4
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Sumber
rujukan DBP
Info yg sgt berguna dan bnyk membantu saya semasa P & P.
ReplyDeletetahniah. good info
ReplyDeleteTerima kasih...
ReplyDeleteSama2
Delete