TEKNIK-TEKNIK
MENGAJAR KOMSAS
1.
TEKNIK
DRACER
Definisi:
Menulis cerpen berdasarkan drama
yang dibaca.
Langkah Mengajar:
a. Murid membaca skrip drama
b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti skrip drama aspek watak, tema dan persoalan, plot dan sinopsis.
c. Murid menulis kembali skrip drama tersebut ke dalam bentuk cerpen.
Genre:
Sesuai untuk genre drama
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
a. Murid membaca skrip drama
b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti skrip drama aspek watak, tema dan persoalan, plot dan sinopsis.
c. Murid menulis kembali skrip drama tersebut ke dalam bentuk cerpen.
Genre:
Sesuai untuk genre drama
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
2.
TEKNIK
KOMCER
Definisi:
Menulis kembali komik yang dibaca
dalam bentuk cerpen
Langkah Mengajar:
a. Murid membaca komik.
b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti komik tersebut (watak-watak penting, tema dan persoalan, plot dan sinopsis)
c. Murid menulis kembali komik tersebut dalam bentuk cerpen.
Genre:
Sesuai untuk Cerpen
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
a. Murid membaca komik.
b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti komik tersebut (watak-watak penting, tema dan persoalan, plot dan sinopsis)
c. Murid menulis kembali komik tersebut dalam bentuk cerpen.
Genre:
Sesuai untuk Cerpen
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
3.
TEKNIK
CERDRA
Definisi:
Mengadaptasi Cerpen kepada Skrip Drama
Langkah Mengajar:
a. Murid membaca petikan cerpen.
b. Murid menyatakan sinopsis cerpen.
c. Murid berbincang dalam kumpulan tentang cara-cara menulis skrip drama.
d. Murid mengadaptasi cerpen kepada skrip drama.
Genre:
Sesuai untuk genre cerpen dan drama
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
a. Murid membaca petikan cerpen.
b. Murid menyatakan sinopsis cerpen.
c. Murid berbincang dalam kumpulan tentang cara-cara menulis skrip drama.
d. Murid mengadaptasi cerpen kepada skrip drama.
Genre:
Sesuai untuk genre cerpen dan drama
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
4.
TEKNIK
CERKOM
Definisi:
Melukis komik yang berdialog
berdasarkan sinopsis cerpen.
Langkah Mengajar:
a. Murid membaca petikan cerpen.
b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti tema dan persoalan, plot dan watak-watak penting.
c. Murid menyatakan sinopsis cerpen.
d. Murid melukis komik yang berdialog berdasarkan sinopsis cerpen.
Genre:
Sesuai untuk Genre Cerpen
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
a. Murid membaca petikan cerpen.
b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti tema dan persoalan, plot dan watak-watak penting.
c. Murid menyatakan sinopsis cerpen.
d. Murid melukis komik yang berdialog berdasarkan sinopsis cerpen.
Genre:
Sesuai untuk Genre Cerpen
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
5.
TEKNIK
MENERUSKAN CERPEN
Definisi:
Menyambung Cerpen yang dibaca
Langkah Mengajar:
a. Murid membaca petikan cerpen.
b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk meramal kesudahan cerpen yang dibaca.
c. Murid menyambung cerpen yang dibaca dengan menambah atau menggugurkan watak, mengubah suai plot, latar, tema dan sebagainya.
Genre:
Cerpen, novel
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
a. Murid membaca petikan cerpen.
b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk meramal kesudahan cerpen yang dibaca.
c. Murid menyambung cerpen yang dibaca dengan menambah atau menggugurkan watak, mengubah suai plot, latar, tema dan sebagainya.
Genre:
Cerpen, novel
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
6.
TEKNIK
MERAMAL
Definisi:
Melukis atau menampal wajah watak
Langkah Mengajar:
a. Murid membaca petikan cerpen.
b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti watak utama dan watak sampingan.
c. Dalam kumpulan, murid akan berbincang tentang perwatakan luaran dan dalaman watak utama dan watak sampingan.
d. Berdasarkan perwatakan luaran dan dalaman, murid akan melukis atau menampal wajah watak tersebut.
Genre:
Cerpen dan Novel
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
a. Murid membaca petikan cerpen.
b. Murid berbincang dalam kumpulan untuk mengenal pasti watak utama dan watak sampingan.
c. Dalam kumpulan, murid akan berbincang tentang perwatakan luaran dan dalaman watak utama dan watak sampingan.
d. Berdasarkan perwatakan luaran dan dalaman, murid akan melukis atau menampal wajah watak tersebut.
Genre:
Cerpen dan Novel
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
7.
TEKNIK
PENAFSIRAN GRAFIK
Definisi:
Menterjemah bahan grafik dalam
penulisan sajak
Langkah Mengajar:
a. Menterjemahkan bahan grafik seperti lukisan, gambar, lakaran, carta, graf dan lain-lain dalam bentuk penulisan sajak.
Genre:
Sesuai untuk genre sajak
Sumber:
DBP 2010
a. Menterjemahkan bahan grafik seperti lukisan, gambar, lakaran, carta, graf dan lain-lain dalam bentuk penulisan sajak.
Genre:
Sesuai untuk genre sajak
Sumber:
DBP 2010
8.
TEKNIK
PEMINDAHAN GENRE
Definisi:
Olah kembali genre lain ke dalam genre
sajak
Langkah Mengajar:
a. Ambil idea daripada genre lain seperti cerpen, novel, atau drama.
b. Olah kembali ke dalam bentuk / genre sajak
Genre:
Sesuai untuk genre sajak.
Sumber:
DBP 2010
a. Ambil idea daripada genre lain seperti cerpen, novel, atau drama.
b. Olah kembali ke dalam bentuk / genre sajak
Genre:
Sesuai untuk genre sajak.
Sumber:
DBP 2010
9.
TEKNIK
TERUS
Definisi:
Penggunaan bahan maujud untuk
menghasilkan sajak
Langkah Mengajar:
a. Gunakan bahan yang dibekalkan sebagai isi atau pemikiran sajak.
b. Gunakan bahan keratan akhbar, gambar tokoh, gambar peristiwa, inti ucapan pemimpin dan sebagainya.
c. Bahan yang dibekalkan bukanlah bahan rangsangan, sebaliknya terus dijadikan isi atau pemikiran sajak.
Genre:
Sesuai untuk genre sajak.
Sumber:
DBP 2010
a. Gunakan bahan yang dibekalkan sebagai isi atau pemikiran sajak.
b. Gunakan bahan keratan akhbar, gambar tokoh, gambar peristiwa, inti ucapan pemimpin dan sebagainya.
c. Bahan yang dibekalkan bukanlah bahan rangsangan, sebaliknya terus dijadikan isi atau pemikiran sajak.
Genre:
Sesuai untuk genre sajak.
Sumber:
DBP 2010
10.
TEKNIK
RANTAI KALIMAT
Definisi:
Menyambung kalimat menjadi sebuah
sajak
Langkah Mengajar:
a. Dimulai dengan satu kalimat.
b. Murid dikehendaki menyambung kalimat tersebut berdasarkan perspektif masing-masing.
c. Murid lain dalam kumpulan kecil atau kelas akan menyambung proses penulisan ini menjadi sebuah sajak yang lengkap.
Genre:
Sesuai untuk genre sajak.
Sumber:
DBP 2010
a. Dimulai dengan satu kalimat.
b. Murid dikehendaki menyambung kalimat tersebut berdasarkan perspektif masing-masing.
c. Murid lain dalam kumpulan kecil atau kelas akan menyambung proses penulisan ini menjadi sebuah sajak yang lengkap.
Genre:
Sesuai untuk genre sajak.
Sumber:
DBP 2010
11.
TEKNIK
REAGINASI
Definisi:
Menggunakan pengalaman dan imaginasi
untuk menghasilkan sajak
Langkah Mengajar:
a. Teknik ini lahir daripada dua perkataan iatu realiti dan imaginasi.
b. Murid dikehendaki menulis sajak.
c. Murid yang tidak pernah mengalami atau menghadapi situasi itu boleh menggunakan imaginasinya untuk menukangi sajak tersebut.
Genre:
Sesuai untuk genre sajak.
Sumber:
DBP 2010
a. Teknik ini lahir daripada dua perkataan iatu realiti dan imaginasi.
b. Murid dikehendaki menulis sajak.
c. Murid yang tidak pernah mengalami atau menghadapi situasi itu boleh menggunakan imaginasinya untuk menukangi sajak tersebut.
Genre:
Sesuai untuk genre sajak.
Sumber:
DBP 2010
12.
TEKNIK
PERMATA KATA
Definisi:
Gunakan kunci kata untuk menghasilkan
sajak
Langkah Mengajar:
a. berdasarkan tema, murid diberikan satu hingga dua perkataan (diksi) yang boleh dianggap sebagai kunci kata.
b. Berdasarkan kunci kata tadi, murid akan mencari perkataan yang lain berkaitan sebagai input penulisan sajak.
Genre:
Penulisan Sajak
Sumber:
DBP 2010
a. berdasarkan tema, murid diberikan satu hingga dua perkataan (diksi) yang boleh dianggap sebagai kunci kata.
b. Berdasarkan kunci kata tadi, murid akan mencari perkataan yang lain berkaitan sebagai input penulisan sajak.
Genre:
Penulisan Sajak
Sumber:
DBP 2010
13.
TEKNIK
PANCAMINDA
Definisi:
Menghasilkan sajak berdasarkan tema,
isu dan bayangan minda
Langkah Mengajar:
a. Teknik ini menggabungkan teknik pancaindera dan bayangan minda.
b. Murid perlu menjana idea penulisan melalui lima pancaindera (rasa, sentuh, hidu, lihat dan dengar).
c. hasilkan sajak berdasarkan tema atau isu yang ditetapkan dan bayangan minda
Genre:
Sesuai untuk penulisan puisi
a. Teknik ini menggabungkan teknik pancaindera dan bayangan minda.
b. Murid perlu menjana idea penulisan melalui lima pancaindera (rasa, sentuh, hidu, lihat dan dengar).
c. hasilkan sajak berdasarkan tema atau isu yang ditetapkan dan bayangan minda
Genre:
Sesuai untuk penulisan puisi
Sumber:
DBP 2010
14.
TEKNIK
PUISIDRA
Definisi:
Mendeklamasi sajak diikuti dengan
lakonan
Langkah Mengajar:
a. seorang murid mendeklamasikan puisi.
b. Sekumpulan murid lain melakonkannya
c. Pergerakan pelakon adalah selaras dengan ungkapan puisi yang dibacakan.
Genre:
Sesuai untuk genre Puisi / Sajak
Sumber:
DBP 2010
a. seorang murid mendeklamasikan puisi.
b. Sekumpulan murid lain melakonkannya
c. Pergerakan pelakon adalah selaras dengan ungkapan puisi yang dibacakan.
Genre:
Sesuai untuk genre Puisi / Sajak
Sumber:
DBP 2010
15.
TEKNIK
PENULISAN LOG PEMBELAJARAN
Definisi:
Menyenarai gaya bahasa kreatif sebagai
koleksi
Langkah Mengajar:
a. buat log pembelajaran setiap hari selepas pembelajaran
b. buat catatan tentang gaya bahasa kreatif yang dipelajari dalam bilik darjah
c. buat catatan juga sewaktu membaca bahan sastera
d. Isikan aspek bahasa yang dipelajari dalam Log Pembelajaran Harian
Genre:
Sesuai untuk semua genre, puisi, sajak, prosa, cerpen dan novel.
Sumber:
DBP 2010
a. buat log pembelajaran setiap hari selepas pembelajaran
b. buat catatan tentang gaya bahasa kreatif yang dipelajari dalam bilik darjah
c. buat catatan juga sewaktu membaca bahan sastera
d. Isikan aspek bahasa yang dipelajari dalam Log Pembelajaran Harian
Genre:
Sesuai untuk semua genre, puisi, sajak, prosa, cerpen dan novel.
Sumber:
DBP 2010
16.
TEKNIK
PENULISAN JURNAL DUA BAHAGIAN
Definisi:
Membuat catatan awal dan catatan
andaian semasa membaca bahan bacaan
sastera
Langkah Mengajar:
a. Bahagikan kertas kepada dua bahagian.
b. Buat catatan respons semasa dan selepas membaca.
c. Bahagian satu (penilaian awal terhadap isi / rumusan nilai / mesej semasa membaca teks).
d. Bahagian dua (memikirkan dan menilai kembali tanggapan terhadap isu / rumusan nilai/ mesej.
Genre:
Semua genre puisi, prosa dan cerpen.
Sumber:
DBP 2010
a. Bahagikan kertas kepada dua bahagian.
b. Buat catatan respons semasa dan selepas membaca.
c. Bahagian satu (penilaian awal terhadap isi / rumusan nilai / mesej semasa membaca teks).
d. Bahagian dua (memikirkan dan menilai kembali tanggapan terhadap isu / rumusan nilai/ mesej.
Genre:
Semua genre puisi, prosa dan cerpen.
Sumber:
DBP 2010
17.
TEKNIK
PENULISAN JURNAL DIALOG
Definisi:
Mengisi tempat kosong dengan maklumat
yang tepat
Langkah Mengajar:
a. Respons murid terhadap karya
b. Dialog melalui respons bertulis.
c. Beberapa baris / ruang kosong akan ditinggalkan untuk memberi peluang kepada guru / rakan membaca jurnal dan membuat respons balas.
d. Boleh dibuat dalam kumpulan.
Genre:
a. Semua jenis genre, puisi, sajak, cerpen, prosa dan sebagainya.
Sumber:
DBP
a. Respons murid terhadap karya
b. Dialog melalui respons bertulis.
c. Beberapa baris / ruang kosong akan ditinggalkan untuk memberi peluang kepada guru / rakan membaca jurnal dan membuat respons balas.
d. Boleh dibuat dalam kumpulan.
Genre:
a. Semua jenis genre, puisi, sajak, cerpen, prosa dan sebagainya.
Sumber:
DBP
18.
TEKNIK
PENULISAN JURNAL TIGA BAHAGIAN
Definisi:
Membuat catatan andaian, catatan isi
sebenar dan semak catatan andaian semasa membaca bahan bacaan sastera
Langkah Mengajar:
a. Membuat Jurnal Tiga Bahagian
b. Murid diberikan helaian kertas A4.
c. Murid diminta melipat kertas tersebut kepada tiga bahagian.
d. Bahagian A ditulis Semasa Membaca (murid diminta memberikan tanggapan awal berdasarkan pengetahuan mereka.
e. Bahagian B ditulis Semasa Membaca (murid diminta membaca dan menulis respons tentang isi kandungan bahan
f. Bahagian C ditulis Selepas Membaca (murid memikirkan kembali tanggapan awal).
a. Membuat Jurnal Tiga Bahagian
b. Murid diberikan helaian kertas A4.
c. Murid diminta melipat kertas tersebut kepada tiga bahagian.
d. Bahagian A ditulis Semasa Membaca (murid diminta memberikan tanggapan awal berdasarkan pengetahuan mereka.
e. Bahagian B ditulis Semasa Membaca (murid diminta membaca dan menulis respons tentang isi kandungan bahan
f. Bahagian C ditulis Selepas Membaca (murid memikirkan kembali tanggapan awal).
Genre:
Sesuai untuk semua genre, puisi, prosa dan cerpen serta novel.
Sumber:
DBP
Sesuai untuk semua genre, puisi, prosa dan cerpen serta novel.
Sumber:
DBP
19.
TEKNIK
SOALAN PEMAHAMAN
Definisi:
Membina soalan dan jawapan
Langkah Mengajar:
a. Murid membaca petikan cerpen atau prosa
b. Beberapa orang murid menceritakan kembali sinopsis / ringkasan
c. Dalam kumpulan, murid membina satu soalan bertumbu, satu soalan bercapah dan satu soalan maksud rangkai kata berserta jawapan yang lengkap.
d. Wakil kumpulan menulis soalan yang dibina di papan hitam.
e. Murid lain diberi peluang membetulkan kesalahan ayat, ejaan dan tatabahasa
f. Setiap kumpulan dikehendaki menjawab soalan kumpulan lain secara lisan
g. Murid menjawab semua soalan di papan hitam.
Genre:
Sesuai untuk cerpen dan prosa tradisional
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
a. Murid membaca petikan cerpen atau prosa
b. Beberapa orang murid menceritakan kembali sinopsis / ringkasan
c. Dalam kumpulan, murid membina satu soalan bertumbu, satu soalan bercapah dan satu soalan maksud rangkai kata berserta jawapan yang lengkap.
d. Wakil kumpulan menulis soalan yang dibina di papan hitam.
e. Murid lain diberi peluang membetulkan kesalahan ayat, ejaan dan tatabahasa
f. Setiap kumpulan dikehendaki menjawab soalan kumpulan lain secara lisan
g. Murid menjawab semua soalan di papan hitam.
Genre:
Sesuai untuk cerpen dan prosa tradisional
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
20.
TEKNIK
FRASA MENARIK
Definisi:
Menyalin frasa menarik daripada
bahan bacaan
Langkah Mengajar:
a. Galak murid salin ayat dan frasa menarik daripada bahan-bahan yang dibaca ke dalam buku nota.
b. Galak murid mencipta sendiri ayat dan farasa menarik serta menggunakannya pada masa yang sesuai.
c. Galak murid tulis hasil karya kreatif dengan menggunakan bahasa menarik, tepat dan bermakna sebagaimana yang dicatat.
d. Galakkan murid bertutur dengan bahasa yang sesuai dan menarik terutama dalam situasi formal dan tidak formal.
Genre:
Sesuai untuk menulis cerpen, puisi dan sajak.
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
a. Galak murid salin ayat dan frasa menarik daripada bahan-bahan yang dibaca ke dalam buku nota.
b. Galak murid mencipta sendiri ayat dan farasa menarik serta menggunakannya pada masa yang sesuai.
c. Galak murid tulis hasil karya kreatif dengan menggunakan bahasa menarik, tepat dan bermakna sebagaimana yang dicatat.
d. Galakkan murid bertutur dengan bahasa yang sesuai dan menarik terutama dalam situasi formal dan tidak formal.
Genre:
Sesuai untuk menulis cerpen, puisi dan sajak.
Sumber:
Cikgu Azizul Rahman bin Abdul Rahman (DBP)
21.
TEKNIK
TEATER PUISI
Definisi:
Mendendangkan puisi dan beraksi
teater
Langkah Mengajar:
a. Seorang pelajar dipilih untuk mendendangkan syair atau puisi.
b. Tiga orang pelajar yang lain diminta beraksi teater atau berlakon.
c. Pelajar lain diminta memerhatikan aktiviti dengan teliti, mengenal pasti aspek yang menarik dalam isi cerita.
d. Dengan bimbingan guru, beberapa orang pelajar dipilih untuk memberi pendapat tentang aspek menarik dalam puisi atau cerita.
Genre:
Puisi, sajak, syair, pantun dan sebagainya.
Sumber:
DBP dan IPG Kampus Bahasa Melayu
a. Seorang pelajar dipilih untuk mendendangkan syair atau puisi.
b. Tiga orang pelajar yang lain diminta beraksi teater atau berlakon.
c. Pelajar lain diminta memerhatikan aktiviti dengan teliti, mengenal pasti aspek yang menarik dalam isi cerita.
d. Dengan bimbingan guru, beberapa orang pelajar dipilih untuk memberi pendapat tentang aspek menarik dalam puisi atau cerita.
Genre:
Puisi, sajak, syair, pantun dan sebagainya.
Sumber:
DBP dan IPG Kampus Bahasa Melayu
22.
TEKNIK
ADAPTASI
Definisi:
Mencipta karya daripada genre yang
lain
Langkah Mengajar
a. Murid mencipta karya dalam bentuk genre lain berdasarkan genre lain.
b. Sebagai contoh, menulis pantun berdasarkan cerpen, menulis skrip drama berdasarkan sajak dan sebagainya.
c. Dapat mempelbagaikan kemahiran dan meningkatkan kreativiti murid.
Genre
Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera
Sumber
DBP
a. Murid mencipta karya dalam bentuk genre lain berdasarkan genre lain.
b. Sebagai contoh, menulis pantun berdasarkan cerpen, menulis skrip drama berdasarkan sajak dan sebagainya.
c. Dapat mempelbagaikan kemahiran dan meningkatkan kreativiti murid.
Genre
Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera
Sumber
DBP
23.
TEKNIK
DEKON
Definisi:
Deklamasi sajak dan melakonkan aksi
yang sesuai
Langkah Mengajar
a. Seorang murid mendeklamasikan sajak atau puisi.
b. seorang atau beberapa orang murid melakonkan aski yang sesuai dengan sajak / puisi yang dipelajari.
c. Murid lebih mudah mengingati sajak / puisi.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk sajak.
Sumber:
DBP
a. Seorang murid mendeklamasikan sajak atau puisi.
b. seorang atau beberapa orang murid melakonkan aski yang sesuai dengan sajak / puisi yang dipelajari.
c. Murid lebih mudah mengingati sajak / puisi.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk sajak.
Sumber:
DBP
24.
TEKNIK
MESTAMU
Definisi:
Melagukan sajak tanpa iringan muzik
Langkah Mengajar
a. Murid melagukan sajak atau puisi tanpa muzik
b. Gunakan melodi lagu yang diminati / popular.
c. Gantikan seni kata / lirik lagu kepada sajak atau puisi yang dipelajari.
d. Murid akan mudah mengingati sajak / puisi
Genre:
Teknik ini sesuai untuk puisi seperti sajak, pantun, syair, gurindam dan sebagainya.
Sumber:
DBP
a. Murid melagukan sajak atau puisi tanpa muzik
b. Gunakan melodi lagu yang diminati / popular.
c. Gantikan seni kata / lirik lagu kepada sajak atau puisi yang dipelajari.
d. Murid akan mudah mengingati sajak / puisi
Genre:
Teknik ini sesuai untuk puisi seperti sajak, pantun, syair, gurindam dan sebagainya.
Sumber:
DBP
25.
TEKNIK
PETA MINDA
Definisi:
Mencatat sesuatu dalam bentuk peta
minda
Langkah Mengajar:
a. Murid mencatatkan maklumat tentang sesuatu aspek dalam bentuk peta minda.
b. Peta minda boleh disediakan oleh guru lebih awal.
c. Pelajar sendiri boleh membina peta minta itu.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.
Sumber:
DBP
a. Murid mencatatkan maklumat tentang sesuatu aspek dalam bentuk peta minda.
b. Peta minda boleh disediakan oleh guru lebih awal.
c. Pelajar sendiri boleh membina peta minta itu.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.
Sumber:
DBP
26.
TEKNIK
STESEN
Definisi:
Mendapatkan maklumat daripada setesen yang berlaimam
Langkah Mengajar:
a. Murid mencari maklumat secara berkumpulan dari satu stesen ke satu stesen yang lain.
b. Maklumat di setiap stesen berbeza-beza berdasarkan arahan guru.
c. Murid perlu pergi ke semua stesen untuk melengkapkan maklumat.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.
Sumber:
DBP
a. Murid mencari maklumat secara berkumpulan dari satu stesen ke satu stesen yang lain.
b. Maklumat di setiap stesen berbeza-beza berdasarkan arahan guru.
c. Murid perlu pergi ke semua stesen untuk melengkapkan maklumat.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.
Sumber:
DBP
27.
TEKNIK
IMPROVISASI
Definisi:
Lakonan spontan mengisahkan situasi
sebenar
Langkah Mengajar:
a. Aktiviti lakonan secara spontan yang mengisahkan kejadian, peristiwa atau situasi sebenar.
b. Dijalankan dalam kumpulan antara 2 hingga 5 orang murid.
c. Murid diberi masa 10 hingga 15 minit untuk berfikir dan menyusun dialog.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
a. Aktiviti lakonan secara spontan yang mengisahkan kejadian, peristiwa atau situasi sebenar.
b. Dijalankan dalam kumpulan antara 2 hingga 5 orang murid.
c. Murid diberi masa 10 hingga 15 minit untuk berfikir dan menyusun dialog.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
28.
TEKNIK
KERUSI PANAS
Definisi:
Mendapatkan maklumat daripada pemain
peranan melalui soal jawab
Langkah Mengajar:
a. Seorang murid dikehendaki memainkan peranan satu watak.
b. Murid berkenaan duduk di kerusi di hadapan kelas.
c. Murid-murid lain mengajukan pertanyaan berkaitan perwatakan watak yang dilakonkan.
d. Murid yang duduk di kerusi mesti menjawab soalan sebagai watak yang dilakonkan.
e. Murid lain mencatat perwatakan watak.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
a. Seorang murid dikehendaki memainkan peranan satu watak.
b. Murid berkenaan duduk di kerusi di hadapan kelas.
c. Murid-murid lain mengajukan pertanyaan berkaitan perwatakan watak yang dilakonkan.
d. Murid yang duduk di kerusi mesti menjawab soalan sebagai watak yang dilakonkan.
e. Murid lain mencatat perwatakan watak.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
29.
TEKNIK
BALANG KACA
Definisi:
Memberikan pandangan terhadap watak
utama
Langkah Mengajar:
a. Seorang murid berlakon
sebagai watak utama
b. Murid-murid lain berlakon sebagai watak-watak
lain mengelilingi watak utama.
c. Watak-watak lain memberi pandangan terhadap
watak utama.
d. Watak utama tidak bercakap
tetapi boleh memberi respons melalui mimik muka, gerak tubuh dan sebagainya.
e. Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen,
novel dan prosa klasik.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk drama, cerpen,
novel dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
30.
TEKNIK
MONODRAMA
Definisi:
Berlakon secara bersendirian
Langkah Mengajar:
a. Teknik ini dilakonkan oleh seorang pelakon.
b. Murid sebagai pelakon mesti menghayati watak yang dipilih.
c. Pelakon berusaha untuk meluahkan rasa hati supaya dapat menjelaskan peranan dan tindakan watak salam sesuatu karya.
d. Murid lain dapat menilai perwatakan yang sedang dilakonkan.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
a. Teknik ini dilakonkan oleh seorang pelakon.
b. Murid sebagai pelakon mesti menghayati watak yang dipilih.
c. Pelakon berusaha untuk meluahkan rasa hati supaya dapat menjelaskan peranan dan tindakan watak salam sesuatu karya.
d. Murid lain dapat menilai perwatakan yang sedang dilakonkan.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
31.
TEKNIK
PERSIDANGAN MEJA BULAT
Definisi:
Berbincang secara bergilir-gilir,
dikendali dan dicatat
Langkah Mengajar:
a. Perbincangan dilakukan secara berkumpulan.
b. Seorang murid menjadi ketua untuk mempengerusikan perbincangan.
c. Seorang murid menjadi pencatat.
d. Perbincangan berfokus kepada isu yang ditetapkan oleh guru.
e. Semua anggota kumpulan mesti memberi pendapat semasa perbincangan
f. Pendapat harus diberikan secara bergilir.
g. Wakil kumpulan akan membentangkan hasil perbincangan
Genre:
Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.
Sumber:
DBP
a. Perbincangan dilakukan secara berkumpulan.
b. Seorang murid menjadi ketua untuk mempengerusikan perbincangan.
c. Seorang murid menjadi pencatat.
d. Perbincangan berfokus kepada isu yang ditetapkan oleh guru.
e. Semua anggota kumpulan mesti memberi pendapat semasa perbincangan
f. Pendapat harus diberikan secara bergilir.
g. Wakil kumpulan akan membentangkan hasil perbincangan
Genre:
Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.
Sumber:
DBP
32.
TEATER
BERCERITA
Definisi:
Bercerita dan melakonkan aksi
Langkah Mengajar:
a. Aktiviti ini melibatkan seorang pencerita dan beberapa orang pelakon.
b. Pencerita akan menyampaikan cerita, dan pelakon beraksi mengikut watak dalam cerita tersebut.
c. Guru atau murid boleh menyediakan skrip terlebih dahulu.
d. Murid lain diminta mencatat maklumat berdasarkan arahan guru.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk mengajar genre drama, cerpen, novel dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
a. Aktiviti ini melibatkan seorang pencerita dan beberapa orang pelakon.
b. Pencerita akan menyampaikan cerita, dan pelakon beraksi mengikut watak dalam cerita tersebut.
c. Guru atau murid boleh menyediakan skrip terlebih dahulu.
d. Murid lain diminta mencatat maklumat berdasarkan arahan guru.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk mengajar genre drama, cerpen, novel dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
33.
TEKNIK
MEMBUAT PROJEK
Definisi:
Aplikasi yang dipelajari dalam
kehidupan seharian dalam bentuk projek
Langkah Mengajar:
a. Guru perlu memikirkan satu projek
bagi mengumpulkan maklumat berkaitan nilai murni yang ada dalam teks.
b. Pelajar diminta menyenarai beberapa nilai murni dalam cerpen.
c. Wakil pelajar diminta untuk membentangkan hasil perbincangan.
d. Aktiviti ini dapat meyakinkan pelajar bercakap di khalayak ramai.
e. Pelajar diminta melakukan aktiviti perbualan berbentuk drama.
f. Pelajar juga diberi tugasan mengaplikasikan apa-apa yang dipelajari dalam kehidupan seharian seperti berani mencuba sesuatu bagi meningkatkan tahap pembelajaran.
b. Pelajar diminta menyenarai beberapa nilai murni dalam cerpen.
c. Wakil pelajar diminta untuk membentangkan hasil perbincangan.
d. Aktiviti ini dapat meyakinkan pelajar bercakap di khalayak ramai.
e. Pelajar diminta melakukan aktiviti perbualan berbentuk drama.
f. Pelajar juga diberi tugasan mengaplikasikan apa-apa yang dipelajari dalam kehidupan seharian seperti berani mencuba sesuatu bagi meningkatkan tahap pembelajaran.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk mengajar
genre drama, cerpen, novel dan prosa klasik
Sumber:
DBP
DBP
34.
TEKNIK
MAIN PERANAN
Definisi:
Memainkan peranan untuk memberikan
maklumat
Langkah Mengajar:
a. Pelajar perlu membayangkan diri
sendiri ataupun orang lain dalam pelbagai situasi.
b. Pelajar diminta beraksi seperti watak yang ada dalam situasi cerpen.
c. Melalui kaedah ini pelajar dapat menghargai dan menghayati matlamat watak.
d. Teknik ini memberi tumpuan kepada minat serta emosi pelajar.
e. Nilai-nilai murni juga dapat diterapkan selain menerangkan perkembangan dalaman.
b. Pelajar diminta beraksi seperti watak yang ada dalam situasi cerpen.
c. Melalui kaedah ini pelajar dapat menghargai dan menghayati matlamat watak.
d. Teknik ini memberi tumpuan kepada minat serta emosi pelajar.
e. Nilai-nilai murni juga dapat diterapkan selain menerangkan perkembangan dalaman.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk mengajar
drama, cerpen, novel dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
35.
TEKNIK
MENGHASILKAN KARYA
Definisi:
Menghasilkan karya untuk diaprisiasi
Langkah Mengajar:
a. Berdasarkan cerpen yang dibaca,
pelajar diminta menghasilkan sebuah karangan.
b. Pelajar boleh menghasilkan apa-apa sahaja bentuk karangan berkaitan dengan cerpen.
c. Pelajar juga boleh membuat ringkasan atau sinopsis cerpen.
d. Pelajar juga boleh menulis artikel ataupun sajak berdasarkan cerpen yang dibaca.
e. Sajak atau artikel tersebut boleh dihantar kepada pihak media massa.
f. Sesuai untuk mengajar cerpen
b. Pelajar boleh menghasilkan apa-apa sahaja bentuk karangan berkaitan dengan cerpen.
c. Pelajar juga boleh membuat ringkasan atau sinopsis cerpen.
d. Pelajar juga boleh menulis artikel ataupun sajak berdasarkan cerpen yang dibaca.
e. Sajak atau artikel tersebut boleh dihantar kepada pihak media massa.
f. Sesuai untuk mengajar cerpen
Genre:
Teknik ini sesuai untuk mengajar
drama, cerpen, novel dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
36.
TEKNIK
BAYANGAN MINDA
Definisi:
Membayangkan sesuatu perkara dalam
minda dan hayati
Langkah Mengajar:
a. Tujuannya untuk memberi gambaran
dan pemahaman kepada pelajar.
b. Pelajar diminta membayangkan situasi yang bermain dalam minda watak yang dipilih.
c. Pelajar juga diminta membayangkan latar belakang watak yang dipilih.
d. Aktiviti ini dapat menyedarkan kepayahan dan kesenangan yang dirasai oleh watak.
e. Sesuai untuk menghayati dan mengenal watak dan perwatakan bagi watak yang dipilih.
b. Pelajar diminta membayangkan situasi yang bermain dalam minda watak yang dipilih.
c. Pelajar juga diminta membayangkan latar belakang watak yang dipilih.
d. Aktiviti ini dapat menyedarkan kepayahan dan kesenangan yang dirasai oleh watak.
e. Sesuai untuk menghayati dan mengenal watak dan perwatakan bagi watak yang dipilih.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk mengajar
drama, cerpen, novel dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
37.
TEKNIK
BERDIALOG
Definisi:
Menghasilkan dialog berdasarkan bahan
yang dibaca
Langkah Mengajar
a. Pelajar perlu fahami keseluruhan
isi cerpen.
b. Pelajar diminta membuat dialog atau perbualan berdasarkan cerpen yang dibaca.
c. Dialog perlu dilakonkan oleh pelajar.
d. Cara ini dapat meningkatkan tahap pencapaian mengingati fakta dan mencungkil bakat.
e. Dialog dapat melatih pelajar bertutur menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
f. Sesuai digunakan untuk mengajar Cerpen.
b. Pelajar diminta membuat dialog atau perbualan berdasarkan cerpen yang dibaca.
c. Dialog perlu dilakonkan oleh pelajar.
d. Cara ini dapat meningkatkan tahap pencapaian mengingati fakta dan mencungkil bakat.
e. Dialog dapat melatih pelajar bertutur menggunakan sebutan dan intonasi yang betul.
f. Sesuai digunakan untuk mengajar Cerpen.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk mengajar
drama, cerpen, novel dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
38.
TEKNIK
TEATER PEMBACA
Definisi:
Membaca skrip dengan intonasi dan
sebutan dengan penghayatan tinggi tanpa aksi
Langkah Mengajar:
a. melibatkan beberapa orang murid
membaca skrip sesebuah cerita di hadapan kelas.
b. lebih mementingkan aspek penggunaan suara, sebutan, intonasi, dan mimik muka,
c. murid yang sedang membaca skrip diminta bergerak selangkah ke hadapan dan kembali selangkah ke belakang selepas gilirannya habis.
d. membantu penonton memahami, menghayati dan merasakan cerita itu seolah-olah sedang berlaku di hadapan mereka.
e. Pelajar lain boleh mencatat maklumat penting berdasarkan aktiviti yang dijalankan.
b. lebih mementingkan aspek penggunaan suara, sebutan, intonasi, dan mimik muka,
c. murid yang sedang membaca skrip diminta bergerak selangkah ke hadapan dan kembali selangkah ke belakang selepas gilirannya habis.
d. membantu penonton memahami, menghayati dan merasakan cerita itu seolah-olah sedang berlaku di hadapan mereka.
e. Pelajar lain boleh mencatat maklumat penting berdasarkan aktiviti yang dijalankan.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk mengajar
drama, cerpen, novel dan prosa klasik.
Sumber:
DBP
39.
TEKNIK
SUAI SUSUN
Langkah Mengajar:
a. Melibatkan semua pelajar
dalam kelas
b. Bahagikan kepada beberapa
kumpulan
c. Setiap kumpulan disediakan
kad yang mengandungi soalan dan jawapan. Soalan dalam kad itu memerlukan
padanan jawapan dari kad yang lain.
Jawapan dalam kad itu memerlukan padanan jawapan dari kad yang lain.
d. Susun kad berdasarkan
soalan dan jawapan sehingga habis kad.
e. Konsep yang sama dengan
domino.
f. Kumpulan yang menamatkan
padanan soalan dan jawapan dikira sebagai pemenang.
g. Selepas menamatkan
permainan semua pelajar diminta menjawab
soalan-soalan dalam lembaran kerja yang diberi.
h. Soalan dan jawapan dibina
berdasarkan aspek sinopsis, persoalan, nilai, pengajaran, persoalan, gaya
bahasa dan sebagainya.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk mengajar
drama, cerpen, novel dan prosa klasik.
Sumber:
Tuan Haji Zainudin bin Dirin
40.
TEKNIK
PERANG PAKAU
Langkah Mengajar:
a. Melibatkan semua pelajar
dalam kelas
b. Bahagikan kepada beberapa
kumpulan
c. Setiap kumpulan disediakan
kad yang mengandungi fakta dan contoh /peristiwa.
d. Kocok kad
e. Setiap pelajar diberikan 7
keping kad
f. Padankan setiap kad yang
mengandungi fakta dengan kad yang mengandungi contoh / peristiwa,
g. Setiap pelajar secara
bergilir mengeluarkan kad yang tidak diperlukan, dan mengambil kad kawannya yang dikeluarkan sebelah kanannya
atau ambil kad baharu daripada baki kad.
h. Pelajar yang dapat
memadankan kesemua kad soalannya dengan kad jawapannya dikira sebagai pelajar pemenang.
i. Semua pelajar perlu
menghabiskan kad,
j. Pasukan yang anggota
pelajarnya dapat menghabiskan kesemua kad lebih awal dikira sebagai kumpulan
pemenang.
k. Pasukan terakhir didenda
berbentuk dendaan akademik.
l. Kad Fakta dan Kad Contoh /
Peristiwa dibina berdasarkan aspek sinopsis, persoalan, nilai, pengajaran,
persoalan, gaya bahasa dan sebagainya.
Genre:
Teknik ini sesuai untuk mengajar
drama, cerpen, novel dan prosa klasik, puisi dan sajak.
Sumber:
Tuan Haji Zainudin bin Dirin
No comments:
Post a Comment